Η Μαγική Λούπα του Καραβά

Η ΜΑΓΙΚΗ ΛΟΥΠΑ ΤΟΥ ΚΑΡΑΒΑ

Karavas’ Magic Loop

Το 1994 η Κενυάτισσα δρομέας Tegla Lorupe απέκτησε παγκόσμια φήμη κερδίζοντας τον μαραθώνιο της New York, δυο λεπτά μπροστά από την δεύτερη αθλήτρια που την ακολουθούσε.

Μια από τις προπονήσεις της που χρησιμοποίησε πριν τις νίκες της στην Νέα Υόρκη  και άλλα τέσσερα παγκόσμια ρεκόρ ήταν η ανάβαση στις πλαγιές του ηφαιστείου στον κρατήρα Menengei, μια διαδρομή συνεχόμενης ανηφόρας από 5-7% κλίση 12 χιλιομέτρων μεγάλης έντασης. Σήμερα πολλοί προπονητές ορίζουν προπονήσεις με την ονομασία της αθλήτριας Tegla, εννοώντας ότι ο αθλητής θα κάνει μια προπόνηση συνεχούς ανηφόρας  με μεγάλη κλίση (5-7%) σε μια έντονη προσπάθεια.

Πολλοί ελίτ αθλητές χρησιμοποιούν κάποιες χαρακτηριστικές διαδρομές στις οποίες έχουν εύκολη πρόσβαση και πληρούν κάποια χαρακτηριστικά που αναζητούν ανάλογα με τον επόμενο στόχο τους.

Πολλές φορές η επιτυχία της συγκεκριμένης προπόνησης δεν αναγνωρίζεται κατά την διάρκεια της προετοιμασίας του αθλητή/αθλήτριας αλλά μετά από τις μεγάλες επιτυχίες τους ανατρέχοντας στο προπονητικό τους ημερολόγιο όπου παρατηρούν το μοτίβο της προετοιμασίας τους και ξεχωρίζουν κάποιες από τις σημαντικές προπονήσεις που θεωρούν τους οδήγησε εκεί έτσι ώστε να επαναλάβουν την επιτυχία τους .

Το 2023 στο πιο πρόσφατο Σπάρταθλον έκανε μια τεράστια επιτυχία η αθλήτρια Νόρα Χονκάλα τερματίζοντας στην δεύτερη θέση με την δεύτερη καλύτερη επίδοση όλων των εποχών στις γυναίκες με επίδοση 23:23 επίσης για μένα τον ίδιο μια εξαιρετική χρονιά  με πολλά  προσωπικά ρεκόρ σε αποστάσεις από 50-80χλμ .

Μια από τις προπονήσεις λοιπόν που ξεχωρίσαμε ήταν μια λούπα 1500μ από την πόρτα του σπιτιού μου στον Καραβά Σπάρτης (γνωστό από τον σταθμό στο 85ο χιλιόμετρο στην διαδρομή του αγώνα των Αθανάτων).

 

Η ΛΟΥΠΑ ΤΟΥ ΚΑΡΑΒΑ ΑΠΟΣΤΑΣΗΣ 1500μ.

 

Η διαδρομή ξεκινά με μια μικρή ανηφορική κλίση όπου κορυφώνεται με μια κλίση 9% και κάπου στα 700μ της διαδρομής ξεκινά μια απότομή κατηφόρα 200μ (σε χώμα) και μετά 600μ κυρίως επίπεδης διαδρομής με μια μικρή ανηφόρα πάλι πριν την ολοκλήρωση της. Αυτό που μας αρέσει στην διαδρομή είναι πως συνδυάζει τα πάντα, ανηφορική, κατηφορική κλίση και τα οφέλη αυτών και συνεχόμενη επίπεδη διαδρομή όπου έχεις την δυνατότητα να πιέσεις όσο θέλεις μέχρι τέλους. Ο κάθε μου κύκλος ολοκληρώνεται από 5:50 στις καλές μου μέρες και 6:10 στις αργές μου, με την Νόρα να ολοκληρώνει περίπου 20-25’’ γρηγορότερα.

Πέρα όμως από την βολική τοποθεσία και τα προσωπικά μας γούστα στο τερέν, έρχεται μια μελέτη του 2023 να δικαιολόγηση την επιλογή μας (Sports Med. 2023 Sep 22. doi: 10.1007/s40279-023-01924-y. Online ahead of print. The Additional Effect of Training Above the Maximal Metabolic Steady State on VO2peak, Wpeak and Time-Trial Performance in Endurance-Trained Athletes: A Systematic Review, Meta-analysis, and Reality Check).

Η μελέτη λέει ότι οι καλύτερες προπονήσεις για δρομείς όλων των αποστάσεων είτε ετοιμάζονται για αποστάσεις από 1500μ είτε για αγώνες υπεραποστάσεων από 50χλμ, 100χλμ ή και αποστάσεις τύπου Σπάρταθλον είναι οι μεγαλύτερες σε διάρκεια επαναλήψεις, ιδανικά από 5-7 λεπτά σε έναν ρυθμό της επίδοσης μας στα 10 χλμ και πιο γρήγορα. Επίσης στην ίδια μελέτη τονίζει πως η διάρκεια είναι πιο σημαντική από την ταχύτητα (εφόσον βρισκόμαστε στον ρυθμό του δεκαριού μας και πάνω). Επομένως δυο αθλητές (εγώ και η Νόρα) που προετοιμαζόμασταν για δυο διαφορετικούς στόχους είχαμε εξίσου σημαντικές βελτιώσεις στους εκάστοτε στόχους μας.

Όλοι μας μπορούμε να «βαπτίσουμε» κάποια δική μας διαδρομή όπου την χρησιμοποιούμε και σαν μονάδα σύγκρισης ή έτσι απλά επειδή είναι η αγαπημένη μας διαδρομή. Πριν όμως βιαστείτε και αλλάξετε τις προπονήσεις της τρέχουσας εβδομάδας σας αυτό που φαίνεται πως είναι πιο σημαντικό δεν είναι μια μεμονωμένη προπονητική μονάδα αλλά το σύνολο του προπονητικού σας προγράμματος όπου θα συμπεριλαμβάνονται προπονήσεις σπριντ, τέμπο, fartlek, ανηφόρες μικρής και μεγάλης διάρκειας και φυσικά τα μεγάλα συνεχόμενα τρεξίματα. Μην ξεχνάτε και το μεγαλύτερό σας όπλο, την ΣΥΝΈΠΕΙΑ, καλές προπονήσεις λοιπόν!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μετάβαση στο περιεχόμενο